|
|
|
|
| Onderwerp:
Geneeskunde in Zweden |
Hoi allemaal!!
altijd heb ik gezegd in Zweden te willen gaan wonen, nadat ik mijn studie zou hebben afgerond. Echter, een tijdje geleden bedacht ik me dat studeren in Zweden ook best een aantrekkelijke optie kan zijn.
Hiervoor zal ik natuurlijk eerst zweeds moeten leren,
maar ik ben ervan overtuigd dat me dat lukken gaat.
Mijn vraag echter is dit: weet iemand hoe het in Zweden gaat met betrekking tot studies als Geneeskunde, waarvoor we in Nederland het Numerus fixus (loting) systeem hebben?
Bestaat dat daar ook?
Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen!
Alvast hartelijk bedankt,
Wendy |
| Geschreven
op 10-05-2006 door wendy |
|
| Onderwerp:
Geneeskunde in Zweden |
Geen Numerus fixus voor geneeskunde in Zweden. Bij overaanbod (net als bij
ons de normale situatie, zij het wat minder overdreven) wordt gekeken naar cijfers, motivatie (interviews)
en alle mogelijke andere factoren.
Als buitenlander moet je inderdaad een test Zweeds afleggen, maar dat is
niet de hele wereld. Veel universiteiten bieden een intensieve zomercursus voor 'sökande' buitenlandse studenten. Umeå's geneeskundefaculteit werkt net als Maastricht van het begin af aan heel case-georiënteerd. Beetje koud, maar leuke studentenstad en als je van
outdoor en frisse lucht houdt een absolute aanrader! Bij aanname geeft universiteit 'tak över huvud garanti', ofwel de garantie dat je een dak boven je hoofd krijgt.
Meen dat ze een uitwisselingsovereekomst hebben met de Erasmus.
Website:
http://www.umu.se/international_office/study_at_umea_university.html
Groet en veel plezier!
Melchior.
(Die in Zweden en in Nederland woont) |
| Geschreven
op 12-05-2006 door Melchior |
|
| Onderwerp:
|
Hoi Melchior!
Mijn reactie is wellicht wat laat, maar op het moment zit ik midden in mijn eindexamen, waardoor ik de laatste weken even wat minder tijd heb gehad voor andere dingen 
Ik wilde je in ieder geval heel erg bedanken voor deze informatie! Ik ben op het moment druk bezig met het zoeken van een cursus zweeds waarbij ik zo snel mogelijk op een hoog niveau zweeds kan komen. De ambassade in Den Haag heeft me Lingua 4 aangeraden (heeft iemand hier ervaring mee?). Wellicht in combinatie met de zomercursus effectief??
Verder ga ik volgende week (na mijn examens) contact zoeken met de universiteit in Umea. Ik begreep op de site dat ze een afdeling hebben die buitenlandse studenten meer informatie kan geven, en kan helpen met bepaalde dingen. (En eveneens zweedse studenten helpt naar het buitenland te gaan)
Al met al heb ik er veel meer vertrouwen in nu ik weet dat de toelating niet zo moeilijk is als hier in Nederland )
Alle liefs,
nogmaals bedankt
wendy |
| Geschreven
op 24-05-2006 door Wendy |
|
|
|
|
|